Salon Vilpas koripallo ry:n uudistettu brändi julkistettiin tänään Vilppaan YouTube-kanavalla pidetyssä lanseerauslähetyksessä. Seuran uudistetun ilmeen lisäksi yksi suurimmista muutoksista liittyy miesten edustusjoukkueen nimeen, kun vuodesta 1996 käytössä ollut ’Vikings’ nimitys poistuu käytöstä. Edustusjoukkue tunnetaan jatkossa perinteitä kunnioittaen Vilppaana.
Salon Vilppaan brändiuudistusprojekti käynnistettiin kesällä 2022 ja sitä toteuttamaan valikoitui muun muassa vahvojen brändien rakentamisesta ja urheilutietämyksestään tunnettu Mainostoimisto 4D. Uudistuksen päätavoitteena oli terävöittää sekä yhtenäistää Vilppaan brändiä koko seuran osalta. Tänään lanseeratun uuden ilmeen perustana toimii viime syksynä toteutettu markkinatutkimus, johon saatiin vastauksia niin seurayhteisön jäseniltä, Vilppaan faneilta kuin myös Salon seutukuntalaisilta.
– Tutkimuksen vastauksista oli luettavissa, että ihmiset kaipasivat vahvempaa yhteenkuuluvuutta. Meillä on ollut tietynlainen kuilu edustusjoukkueen ja junioreiden välillä, koska ’Vikings’ on ollut puhtaasti osa edustusjoukkueen ilmettä. Nyt brändiuudistuksen myötä seuralla on yhtenäinen nimi ja ilme, joka korostaa sen perinteitä, kertoo projektin vetäjänä toiminut Vilppaan hallituksen varapuheenjohtaja Jussi Luoto.
Vikings nimen poistamisen myötä myös Vilppaan sarvipäinen logo päätyi uudistettavien asioiden listalle. Tässäkin kohtaan yleisön toiveet otettiin tarkasti huomioon, unohtamatta kuitenkaan logon mahdollisuuksia toimia myös kaupallisessa mielessä. Vilppaan uuden logon on suunnittelut salolainen Jesse Tielinen.
– Pitää muistaa, että vaikka brändi ei ole pelkkä logo, niin usein juuri urheilussa se on sen kaikkein tärkein ilmentymä. Pelaajat pelaavat logolle ja fanit kantavat sitä ylpeänä. Vilppaan uudessa logossa halusimme vastata yleisön toiveisiin korostamalla nimenomaan seuran perinteitä ja salolaisuutta, mainostoimisto 4D:n toimitusjohtaja Mikko Granström valottaa.
Brändiuudistuksen luomat muutokset tulevat näkymään ensimmäisenä digitaalisten rajapintojen päivityksenä. Muun muassa nettisivut saavat kesän aikana uuden ilmeen. Kolmantena konkreettisena osana brändiuudistusta uudistetun logon ja päivitetyn nimen lisäksi edustusjoukkueiden ja junioreiden peliasut tullaan yhtenäistämään tulevan kauden kynnyksellä.
Vilppaan ja Mainostoimisto 4D:n yhteistyö tulee jatkumaan myös tulevan kauden aikana. Varsinkin ottelutapahtumien sekä seuran valtakunnallisen näkyvyyden parantamisen osalta on vielä paljon asioita kehiteltävänä.
– Vaikka nyt on päästy maaliin brändin lanseerauksen osalta, niin hanke on silti vasta alussa. Meillä on hienoja juttuja vielä viritteillä liittyen Vilppaan Korisliigan ottelutapahtumiin, Granström paljastaa.
– Ilme on nyt kunnossa ja olen todella tyytyväinen lopputulokseen, mutta kuten Mikko sanoi, niin työ on vasta alussa, Luoto päättää.
Lanseerauslähetyksen pääset katsomaan kokonaisuudessaan tästä!