Salohallissa tehtiin lauantaina Korisliigan historiaa. Kataja Basket saapui Pormestarinkadulle 2-0 johdossa, mutta törmäsi punavalkoiseen seinään 2116 katsojan edessä. Energinen Vilpas jyräsi kaikkien aikojen suurimpaan finaalivoittoon 82-45 (39-26) ja lähtee jahtaamaan toista voittoa Joensuusta aivan uudessa tilanteessa. Voisi sanoa, että finaalisarja on jälleen täysin auki.
Edellisen kerran Korisliigan finaaleissa nähtiin 37 pisteen voitto, kun Lappeenrannan NMKY voitti keväällä 2006 Joensuun Katajan 115-78 ja 45 pisteeseen ei ole jäänyt yksikään joukkue liigan historiassa. Lauantaina kaiken huipensi päätösjakso, jolla Kataja pelasi yli kahdeksan minuuttia tekemättä pistettäkään ja nollakerho vältettiin vasta Joonas Timosen kolmosella kaksi minuuttia ennen loppua.
Valmennuksen ohjeet eivät menneet tällä kertaa kuuroille korville, sillä Vilppaan puolustus oli kovalla tasolla läpi ottelun. Se pisti jatkuvaa painetta Henri Kantoseen ja De´Vion Harmoniin ja kun avainmiehet saatiin syväjäähän, homma helpottui huomattavasti. Susijengin Kantonen (0/8) ei tehnyt pistettäkään 11 heitollaan ja korikuningas Harmon sai kasaan 14 pinnaa ilman yhtään onnistumista kaaren takaa.
– Vilppaalta erittäin hyvä keskittyminen otteluun ja meiltä täysin ohipeli. Ei päästy vauhtiin missään vaiheessa. Välillä tekee hyvää saada selkäsauna ja nyt nähdään, otetaanko tästä opiksi. Tiistaina katsotaan, ketkä ovat kokoonpanossa ja tullaan varmasti näkemään erilainen Kataja kuin tänään. Marshallin tilannetta tarkastellaan päivä päivältä, kertoi päävalmentaja Petri Virtanen.
Samoilla linjoilla oli Katajan parhaana palkittu Henri Permanto (8/6).
– Vilpas oli aktiivinen ja aggressiivinen. Meidän heittoprosentti oli 26%, vaparit 60% ja 13 menetystä eli ei näillä lukemilla voi voittaa. Pallo pysähtyi käteen ja vika jakso oli aika kauhea, harmitteli Permanto.
Eikä hyökkäyspään kehuja voi jakaa myöskään Thomas Tumballe (6/1), Rahlir Hollis-Jeffersonille (3/4) eikä Antti Kanervolle (3/2). Katajan vaisusta hyökkäyspäivästä kertoo 16 osumaa 61 yrityksestä.
Täytyy kuitenkin muistaa, että Vilpas teki kovalla puolustusasenteellaan Katajasta huonon. Otteluemäntä Eläinklinikka EHYT palkitsi kotijoukoista energisen Ze´Rik Onyeman, joka oli pitelemätön korin alla ja kruunasi iltansa komealla kolmosella. Onyema punnersi korin alta heitot 8/11, torjui vieraiden heittoyritykset kahdesti ja tilastoi kentän parhaan teholuvun +25. Lauantai oli muutenkin isojen miesten ilta, sillä kaksikko Ze´Rik Onyema (19/13) ja Luukas Vaara (4/10) haali Jermaine Marshallin poissa ollessa komeat 23 levypalloa näppeihinsä. Länsirannan hammaslääkäreiden syömähammas Teemu Suokas (12/4/4) luikerteli jatkuvasti Katajan korille.
– Yritin olla aggressiivinen tänään ja kaikki pinnat tuli tänään ajoilla. Tehtiin Katajan pallon ylöstuontia vaikeaksi ja puolen kentän puolustus oli hyvää, totesi Suokas.
– Valmentajan silmin mentaalipuolen muutos oli suuri. Lopetettiin nöyristely sekä kilttinä oleminen ja pakkipään aktiivisuus oli hyvää. Teemulta hieno peli, Onyema oli erittäin hyvä ja Vaara levypalloissa, totesi Jussi Savolainen kehuen samalla jokaista kentällä käynyttä.
Oma lukunsa oli kapteeni Mikko Koivisto (12/1), joka huudatti katsojia neljällä kolmosellaan ja samaan ylsi Jack Forrest (14/4) vain yhdellä ohiheitolla kaaren takaa. Suurimmat minuutit pelanneella Samu Adlerilla (11/1) ei ollut superilta kaarella (1/7) ja Ansley Almonor (2/3) sai ilmaan vain kaksi heittoa. Jalen Brooks (6/5) sai nopeasti kolme virhettä ja peliaika jäi normaalia pienemmäksi. Muut: Thomas Rönnholm 2/0, Eero Innamaa 0/2, Sebastian Lindberg 0/1, Daniel Rantapaju 3 syöttöä.
Lopuksi ottelun erikoisuuksia. 1) Avausjakson loppupuolella Vilppaan koko aloitusviisikko katseli peliä penkiltä ja kentällä oli viisikko Suokas, Lindberg, Vaara, Innamaa ja Forrest. 2) Puoliaikaan mennessä Vilppaalta Forrest oli heittänyt kerran, Brooks kahdesti ja Almonor ei kertaakaan. Silti kotijohto oli 13 pinnaa. 3) Kotivoitto alkoi hahmottua kolmannella kympillä, jonka ensimmäiset neljä minuuttia Vilpas vei 11-2. Vielä rumempaa jälkeä nähtiin päätöskympillä, joka kirjattiin Vilppaalle 23-3.
Puolivälieräsarjassa Pyrintöä vastaan Salohallin paras yleisömäärä oli 1633. Välierissä Korihaita vastaan mentiin kahdesti yli 2000 katsojan ja keskiarvo oli 1977 katsojaa. Finaalisarjan kahdessa pelissä katsojia on ollut 2045 ja 2116. Vilpas kiittää!
Finaalit jatkuvat tiistaina Motonet Areenalla kello 18:30 ja joukkue saa tukea matkaan lähtevältä Forza Vilpuralta. Vilpas matkustaa Joensuuhun jo maanantaina ja mikäli otteet jatkuvat tällä tasolla, kotiin lähdetään tilanteesta 2-2. Kotietu olisi siinä tapauksessa taas Vilppaalla ja Salohallissa jatketaan joka tapauksessa helatorstaina kello 18:00. Jos sarja ei ole ratkennut silloin, Joensuussa jatketaan lauantaina kello 17:00 ja viimeinen mahdollinen kohtaaminen olisi Salossa tiistaina 19.5. Tahti kiihtyy loppua kohden ja huikea kevät on menossa!
Kuva: Markus Moisio, Salon Vilpas


